در دو قسمت قبلی، مراحل ابتدایی ایجاد توپولوژی یک شبکه ساده با نرم افزار NS2 و ایجاد گره ها و لینک ها توضیح داده شد در این قسمت به ادامه شرح اسکریپت OTcl می پردازیم.

نکته : در این مجموعه آموزش NS2، نرم افزار NS2 در سطوح مقدماتی و متوسط آموزش داده می شود.

این مجموعه خودآموز آنلاین آموزش NS2 به مرور تکمیل می شود و استفاده از آن برای استفاده فردی رایگان است.

برای آموزش NS2 به صورت مستقیم و یا حضوری و همچنین آموزش NS2 در سطح پیشرفته با ما تماس بگیرید.

حال که تنظیم اولیه شبکه انجام شده است، نوبت تنظیم عامل های ترافیک از قبیل TCP و UDP متصل نمودن آن ها به گره ها

و سپس ایجاد و تنظیم منابع مولد ترافیک از قبیل FTP و CBR و متصل نمودن آن ها به عامل های ترافیک می باشد.

این سطر چگونگی ایجاد یک عامل TCP را نشان می دهد.

 
#Setup a TCP connection
set tcp [new Agent/TCP]
$tcp set class_ 2
 

باوجود این، کاربران می توانند با این روش، بطور کلی، هر عامل یا منبع ترافیکی را ایجاد نمایند.

عامل ها و منابع ترافیک، در حقیقت اشیا پایه ای می باشند (نه اشیا مرکب)، که غالباً در زبان برنامه نویسی C++ پیاده سازی شده اند و به اسکریپت OTcl متصل شده اند.

بنابراین، هیچ تابع عضوی مشخصی از شی شبیه ساز وجود ندارد که این نوع اشیا را ایجاد کند.

برای ایجاد منابع ترافیک یا عامل ها، کاربر باید اسامی کلاس های این اشیا را بداند (Agent/TCP، Agnet/TCPSink، Application/FTP و غیره).

 
set sink [new Agent/TCPSink]
 

این اطلاعات در اسناد نرم افزار NS2 و تا حدودی در این مجموعه آموزشها موجود می باشند.

اما یکی از راه های میانبر، بررسی فایل "ns-2/tcl/libs/ns-default.tcl" می باشد.

این فایل حاوی تنظیمات پیش فرض مقادیر پارامترهای پیکربندی برای اشیا در دسترس شبکه می باشد.

بنابراین، منبع خوبی برای شناختن اشیا شبکه موجود در نرم افزار NS2 و همچنین نوع پارامترهای پیکربندی آن ها است.

تابع عضوی attach-agent در دستور $ns attach-agent node agent یک عامل ایجاد شده را به یک گره متصل می نماید.

 
$ns attach-agent $n0 $tcp
 

در واقع، کار این تابع، فراخوانی تابع عضوی attach یک گره معین می باشد که عامل مورد نظر را به خود متصل می نماید.

بنابراین، یک کاربر می تواند همین کار را برای مثال با $n0 attach $tcp انجام دهد.

به همین ترتیب، هر عامل دارای یک تابع عضوی attach-agent می باشد که یک شی از نوع منبع ترافیک را به خود متصل می نماید.

:

پس از ایجاد دو عاملی که با یکدیگر در ارتباط خواهند بود، نوبت به برقراری یک اتصال منطقی شبکه ای بین آنها می رسد.

دستور $ns connect agent1 agent2 با تنظیم جفت آدرس شبکه و پورت به عنوان مقصد هر یک از عامل ها یک اتصال شبکه ای برقرار می نماید.

 
$ns connect $tcp $sink
$tcp set fid_ 1
 

نوشتن دیدگاه


 

آموزش های گام به گام

آموزش زبان برنامه نویسی Tcl

آموزش نرم افزار SUMO برای شبیه سازی ترافیک شهری

دومین دوره مسابقات برنامه نویسی دانش آموزی امیرکبیر

دومین دوره مسابقات برنامه نویسی دانش آموزی امیرکبیر

ادامه مطلب...

سمینار پردازش زبان طبیعی

سمینار پردازش زبان طبیعی
سمینار پردازش زبان طبیعی

ادامه مطلب...

سمینار پردازش زبان طبیعی

سمینار پردازش زبان طبیعی
سمینار پردازش زبان طبیعی

ادامه مطلب...

دومین دوره مسابقات برنامه نویسی دانش آموزی امیرکبیر

دومین دوره مسابقات برنامه نویسی دانش آموزی امیرکبیر

ادامه مطلب...