در یک نگاه ساده شده از دید کاربر ، نرم افزار NS2 یک مفسر اسکریپت های OTcl و زبان برنامه نویسی OTcl است که از زمانبند رخدادهای شبیه سازی ، و واحدهای کتابخانه ای برپایی شبکه تشکیل شده است.

نکته : در این مجموعه آموزش NS2، نرم افزار NS2 در سطوح مقدماتی و متوسط آموزش داده می شود.

این مجموعه خودآموز آنلاین آموزش NS2 به مرور تکمیل می شود و استفاده از آن برای استفاده فردی رایگان است.

برای آموزش NS2 به صورت مستقیم و یا حضوری و همچنین آموزش NS2 در سطح پیشرفته با ما تماس بگیرید.

آموزش NS2

آموزش NS2

به منظور استفاده از نرم افزار NS2 کاربر می بایست تنها برنامه هایی به زبان برنامه نویسی Tcl بنویسد .

به منظور برپایی و شبیه سازی یک شبکه ، کاربر برنامه ای به زبان برنامه نویسی Tcl می نویسد و در آن جزییات اجزای شبکه کامپیوتری را مشخص کرده اتصالات و روش ارتباط نودهای شبکه کامپیوتری با یکدیگر را مشخص می کند و در کل توپولوژی شبکه کامپیوتری را تعریف می کند .

سپس با استفاده از توابع مربوط به زمانبندی ، منابع مولد ترافیک و زمان شروع و خاتمه ارسال بسته ها و زمانبندی کلیه اتفاقات شبکه را تعیین می کند.

در نهایت با اجرای اسکریپت OTcl توسط نرم افزار NS2 شبیه سازی انجام می شود.

در هنگام برپایی شبکه ، کاربر مسیر داده ها را از طریق تنظیم اشاره گر یک شی شبکه به شی مناسب همسایه برقرار میکند .

زمانی که کاربر بخواهد یک شی جدید شبکه را بسازد ، میتواند به راحتی کدهای مربوط به ان شی جدید را بنویسد یا با بهره گیری از کتابخانه اشیا یک شی شبکه ترکیبی ایجاد نماید .

ممکن است این فرایند پیچیده به نظر رسد ولی در به کمک زبان برنامه نویسی Tcl بسیار ساده است .

همانگونه که پیشتر ذکر شد ، بسته نرم افزار NS2 علاوه بر زبان برنامه نویسی Tcl با زبان برنامه نویسی ++C نیز نوشته شده است .

به دلیل افزایش کارایی، نرم افزار NS2 پیاده سازی مسیر داده را از پیاده سازی مسیر کنترل مجزا نموده است .

به منظور کاهش زمان پردازش بسته ها و رخداد ها (نه زمان شبیه سازی) ، زمانبند رخدادها و نیز اشیا پایه و مقدماتی شبکه تماما به زبان برنامه نویسی ++C نوشته شده اند .

این اشیا ترجمه شده ، با استفاده از پیوند بین اشیا ، در اسکریپت های OTcl نیز در دسترس هستند .

در واقع این پیوند ، یک شی نظیر در اسکریپت های OTcl برای شی ترجمه شده در زبان برنامه نویسی ++C ایجاد میکند .

به این ترتیب متغیرها و متدهای موجود در زبان برنامه نویسی ++C در اختیار اسکریپت های OTcl نیز قرار میگیرد و می توان اشیای زبان برنامه نویسی ++C را از طریق اسکریپت های OTcl نیز کنترل نمود .

همچنین امکان اضافه کردن متغیرها و متدهای جدید به اشیای ترجمه شده در زبان برنامه نویسی ++C نیز مهیا میگردد .

سایر اشیایی که در حین شبیه سازی نیازی به کنترل ندارند و یا به صورت داخلی مورد استفاده قرار می گیرند ، به اسکریپت های OTcl پیوند نخواهند خورد .

شکل زیر مثالی از سلسله مراتب اشیا در زبان برنامه نویسی ++C و زبان برنامه نویسی Tcl را نشان میدهد .

آموزش NS2

نکته قابل توجه در این شکل ان است که سلسله مراتب اشیا در زبان برنامه نویسی ++C به طور مشابه با سلسله مراتب نظیر در زبان برنامه نویسی Tcl مرتبط می شوند .

شکل زیر معماری عمومی بسته نرم افزار NS2 را نشان میدهد .

آموزش NS2

در این شکل یک کاربر عمومی نرم افزار NS2 را می توان در گوشه پایین و سمت چپ شکل در نظر گرفت .

این کاربر طراحی و اجرای شبیه سازی شبکه را با استفاده از زبان برنامه نویسی Tcl و کتابخانه اشیا و اسکریپت های OTcl انجام میدهد .

زمانبند وقایع و بیشتر عناصر شبکه به زبان برنامه نویسی ++C پیاده سازی شده و با استفاده از پیوند خاصی در زبان برنامه نویسی Tcl قابل استفاده هستند .

این پیوند خاص با استفاده از TclCL  پیاده سازی می شود .

تمام این مجموعه در کنار یکدیگر محیط نرم افزار NS2 را تشکیل می دهند که در واقع یک مفسر توسعه یافته اسکریپت های OTcl و زبان برنامه نویسی Tcl همراه با کتابخانه ای از عناصر شبکه است .

نوشتن دیدگاه


 

آموزش های گام به گام

آموزش زبان برنامه نویسی Tcl

آموزش نرم افزار SUMO برای شبیه سازی ترافیک شهری

دومین دوره مسابقات برنامه نویسی دانش آموزی امیرکبیر

دومین دوره مسابقات برنامه نویسی دانش آموزی امیرکبیر

ادامه مطلب...

دومین دوره مسابقات برنامه نویسی دانش آموزی امیرکبیر

دومین دوره مسابقات برنامه نویسی دانش آموزی امیرکبیر

ادامه مطلب...

مسابقه حل مسائل مهندسی شیمی به کمک کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

مسابقه حل مسائل مهندسی شیمی به کمک کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف
مسابقه حل مسائل مهندسی شیمی به کمک کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

ادامه مطلب...

مسابقه حل مسائل مهندسی شیمی به کمک کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

مسابقه حل مسائل مهندسی شیمی به کمک کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف
مسابقه حل مسائل مهندسی شیمی به کمک کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

ادامه مطلب...